1 2 Previous Next 15 Replies Latest reply on Dec 9, 2015 2:36 PM by smagaz

Installation FM14 serveur : erreur 1008:9,-5000 accès non autorisé

smagaz

Lors de l'installation de la  version

fms_14.0.1.204.dmg

sur mon MBP avec El Capitan , j'obtiens un message d'erreur :

"erreur 1008:9,-5000 erreur d'accès non autorisé"

suivi du message

"Vous ne disposez pas des privilèges d'accès nécessaire pour effectuer"

Pourriez vous m'aider ?

Merci d'avance

Salva

• 1. Re: Installation FM14 serveur : erreur 1008:9,-5000 accès non autorisé
          mikebeargie

Quel nom d'utilisateur que vous essayez d'utiliser pour l'installation? fmsadmin?

PG12 du guide dit:

https://fmhelp.filemaker.com/docs/14/en/fms14_getting_started.pdf

Si le compte d'utilisateur existant que vous avez spécifié ne dispose pas de privilèges suffisants pour FileMaker Server pour exécuter le programme d'installation affiche un message d'erreur. Pour plus d'informations, voir "Notes d'installation" à la page 43.

pg43 dit:

OS X: Le compte doit être un compte d'utilisateur local dans OS X et ont les mêmes autorisations que le compte fmserver pour l'accès de fichier local (y compris l'appartenance au groupe de démon).

Le compte ne doit pas être à partir d'un service d'annuaire (par exemple, Active Directory ou Open

Annuaire). Si vous configurez la base de données ou conteneurs dossiers de données supplémentaires sur les volumes distants,

le compte doit également avoir pleins autorisations pour accéder à ces dossiers distants.

• 2. Re: Installation FM14 serveur : erreur 1008:9,-5000 accès non autorisé
            smagaz

Bonjour,

Merci pour votre message.

J’ai :

- essayé avec le user par défaut lors de l’installation fmserver

- essayé avec mon propre user qui a les droits admin (il me dit que le user doit faire partir du groupe démon

- j’ai alors créé un group « démon » mais cela ne marche pas

- j’ai essayé de le créer en anglais « daemon » , il dit que le groupe est déjà utilisé

- j’ai alors indiqué pour mon user le groupe : daemon

- tous les comptes créés ont été attribué avec le droit Administrateur

Après tous ces essais j’ai toujours le même message.

Ce n’est pas très clair comment le user doit être créé ? si l’on prend celui par défaut (fmserver) pourquoi ne faut-il pas indiqué de mot de passer, doit-on créer ce user ?

Merci pour votre aide

Salva Magaz

• 3. Re: Installation FM14 serveur : erreur 1008:9,-5000 accès non autorisé
              smagaz

Bonjour,

Merci pour votre message.

J’ai :

- essayé avec le user par défaut lors de l’installation fmserver

- essayé avec mon propre user qui a les droits admin (il me dit que le user doit faire partir du groupe démon

- j’ai alors créé un group « démon » mais cela ne marche pas

- j’ai essayé de le créer en anglais « daemon » , il dit que le groupe est déjà utilisé

- j’ai alors indiqué pour mon user le groupe : daemon

- tous les comptes créés ont été attribué avec le droit Administrateur

Après tous ces essais j’ai toujours le même message.

Ce n’est pas très clair comment le user doit être créé ? si l’on prend celui par défaut (fmserver) pourquoi ne faut-il pas indiqué de mot de passer, doit-on créer ce user ?

Merci pour votre aide

Salva Magaz

• 4. Re: Installation FM14 serveur : erreur 1008:9,-5000 accès non autorisé
                mikebeargie

Vous voudrez peut-être essayer de régler les permissions de fichiers pour voir si vous pouvez les régler pour les faire fonctionner.

Désolé, mais mon français est pas bon. Je commence à ne pas comprendre.

Voir l'image de ce que je veux dire des permissions de fichiers

• 5. Re: Installation FM14 serveur : erreur 1008:9,-5000 accès non autorisé
                  smagaz

Thanks Mike,

We can switch in english if it's easier for you?

I'll check the content of your last message and let you know

thanks again for your help

Salva

• 6. Re: Installation FM14 serveur : erreur 1008:9,-5000 accès non autorisé
                    smagaz

Ok Mike,

I opened your attachment.

I can see that you are showing the details of the "Filemaker Server" folder that is created during the installation. My problem is that I get this error message during the installation so there is no folder I can see where I could check the permissions.

My questions :

1) do I have to create manually : fmserver and fmsadmin or are they created automatically during the installation process?

2) create manually the destination folder "Filemaker Server" and give the rights to fmserver and fmsadmin?

3) if the users fmserver and fmsadmin have to be created manually is there something special I have to do?

I did try with the default user "fmserver" but also my own user (mac osx personal account) but then it says that I'm not part of the "daemon group" (it says it in french speaking about "groupe démon")

is it clearer for you ?

thanks

• 7. Re: Installation FM14 serveur : erreur 1008:9,-5000 accès non autorisé
                      mikebeargie

The fmserver user is created during the install process if you select "default user", instead of specifying your own account. There have been other people with issues if the permissions are not granted to that user on certain folders, but it might be after installation.

You might need to set the permissions for the "library" folder, or "applications" folder to allow write access for the fmserver user before you install. This should be top-level, so you don't need to create a specific filemaker folder.

• 8. Re: Installation FM14 serveur : erreur 1008:9,-5000 accès non autorisé
                        smagaz

I understand but I tried serveral times to follow the default process (means leaving fmserver) but at a point I get the error.

How can I give Applications folder the permission to fmserver user before installation ? do I have to create it manually?

As you say that the user is created during the installation I don't know how to do it.

It's a bit confusing...

I follow the default installation but then almost at the end I get the error message see screen captures

FMS14-01.jpg

FMS14-02.jpg

Any idea ?

should I install the english version?

• 9. Re: Installation FM14 serveur : erreur 1008:9,-5000 accès non autorisé
                          mikebeargie

No, you set permissions for any folder by right-clicking and selecting "get info". The folder permissions from my screen capture were from that "get info" dialog.

You can right click on your "library" and "applications" folders out of finder.

• 10. Re: Installation FM14 serveur : erreur 1008:9,-5000 accès non autorisé
                            smagaz

Thanks Mike,

I know how to access permissions informations but my problem is that fmserver is not created by the installation because it fails before the end.

my Library forlder (Bibliothèque in french) does not have an Application folder as you can see here

FMS14-03.jpg

the users allowed are :

FMS14-04.jpg

So my question (again) is :

do I have to create fmserver manually?

is there a way to install it in another folder than the root Library?

• 11. Re: Installation FM14 serveur : erreur 1008:9,-5000 accès non autorisé
                              wimdecorte

No you do not have to create fmserver manually.  Since this is on El Capitan, see if you can find the full installer for FMS14v4, which is the first one to be supported on 10.11.

• 12. Re: Installation FM14 serveur : erreur 1008:9,-5000 accès non autorisé
                                smagaz

Thanks wimdecorte

I was unable to find a full install version of FMS 14.0.4, so I downloaded the Update version here:

FileMaker Server

but as it is an update version he was looking for a previous installation and as I said at the beginning of this thread the installation is not finalizing and nothing is installed . As the error message I get is almost at the end of the installation, I decided to force the exit the installation windows when the error message and then install the update.

I did that and the update process reach the end saying that it was installed.

Now my problem is that I have no idea how to access the admin console. It's my first installation on Mac OS. Under Windows there are Services that launch the FMS service and then we access the admin-console from a browser at :

localhost:16001/admin-console

On mac I don't know how to start or stop services ? is there something similar ?

After installing the latest version of Java I found a link on a forum : http://www.serverip.com:16000/

I started it on Safari but nothing....

Can you help me ?

thanks and thank you also mikebeargie for your help. If you have any suggestion let me know, merci

• 13. Re: Installation FM14 serveur : erreur 1008:9,-5000 accès non autorisé
                                  wimdecorte

on Mac, you can start and stop the main FMS service from the command line like this:

sudo launchctl stop com.filemaker.fms

if FMS is running you should see evidence of that in the Activity Monitor application.   Filter the results on "fms" (in the search window on the top right of Activity Monitor)

To access the admin console: that works the same as in Windows.

• 14. Re: Installation FM14 serveur : erreur 1008:9,-5000 accès non autorisé
                                    wimdecorte

smagaz wrote:

Thanks wimdecorte

I was unable to find a full install version of FMS 14.0.4,

Your FM sales rep should be able to give you a new download link for the full installer.

1 2 Previous Next