5 Replies Latest reply on Mar 24, 2016 2:07 AM by Benjamin Fehr

SetzeVars umbenannt in FM 14

Intelligenz

Moin,

ich wollte auf einen kleinen Umstand hinweisen, der mir in FM14 ein Bein gestellt hat.

FileMaker hat die altbekannte Funktion "SetzeVars" nun mit einem anderen Label versehen, soll heißen, sie heißt nun "SetzeVar".

Spielt doch keine Rolle, könnte man denken, aber ein Kunde von mir ist neulich mit einem großen, 1,5GB umfassenden Projekt auf FM 14 umgezogen. Danach funktionierte die komplette Navigation in der DB sowie einige Spezialfunktionen nicht mehr.

Grund: einer meiner Vorgänger hatte zur Übergabe mehrerer Parameter eine eigene Funktion definiert, die wiederum die Funktion "Berechne" beinhaltet. In dieser wiederum wurde das Textstück "SetzeVars" verwendet, und das konnte nun nicht mehr funktionieren.

Da niemand an ausgerechnet so etwas denkt, hat es mich zwei Stunden gekostet, bis ich der Sache auf die Spur gekommen war.

Blöd, natürlich, so etwas sollte nicht ohne Not passieren, liebe FileMaker-Leute ! Und für Euch dies als Hinweis.

Fleißige Grüße

Karsten

• 1. Re: SetzeVars umbenannt in FM 14
          Benjamin Fehr

Dabei stellt sich die Frage, ob dieser 'change-of-Design' ohne Notwendigkeit von FMI vollzogen wurde, und ob diese Änderung mit, wie sich bei Dir zeigt, teils folgenschweren Konsequenzen, von FMI ausreichend dokumentiert wurde.

Ich hoffe, dass jedenfalls in diesem Punkt die Kommunikation verbessert wird:

Bug Report inventory AND Bug fix protocol by FMI

• 2. Re: SetzeVars umbenannt in FM 14
            TSGal

efficientbizz:

Please help translate.  My German is not good.

Dies wurde in "Filemaker Pro 13" geändert.

SetzeVars ≠ SetzeVar: Copying fm12 <-> 13 breaks code with Let function (German)

TSGal

FileMaker, Inc.

• 3. Re: SetzeVars umbenannt in FM 14
              Benjamin Fehr

german > english

OR

english>german?

anyway:

Dies wurde in "Filemaker Pro 13" geändert.

This was a 'change-of-design' with FMP 13:

used to be, prior to FM13 = SetzeVars

with FM13 and higher is = SetzeVar

Intelligenz is using ScriptParameters based on a CF with SetzeVars function which he uses for almost every navigation task.

This change from SetzeVars to SetzeVar now breaks all his scripts.

Intelligenz:

… eine eigene Funktion definiert,

heisst das, dass eine CustomFunction existiert? Falls, könntest Du nicht einfach die CustomFunction anpassen?

Does this mean there's a CustomFunction which uses SetzeVars? IF, couldn't you just edit this CF?

• 4. Re: SetzeVars umbenannt in FM 14
                Intelligenz

Hi,

sorry, I didn't realize that an english version would be needed since probably only the german version of Filemaker is affected. And, naturally, I assumed, that all FileMaker personell would be fluent in all languages they market the product in :-))

OK, the issue is that a function which had the label "SetzeVars" for ages in the german version, now is named "SetzeVar". That in itself would not cause any problems, of course, but in a client's project one of my predecessors had created a custom function which uses the function "Berechne" (that translates to "Calculate", don't know what the official name of that function is in the english version) by which a function is created by concatenating pieces of text. One of this pieces was "SetzeVars".

That change made the entire navigation system of this rather big project fail after the customer migrated from FM 12 to FM 14.

Why am I posting this ? First, because this is a completely unexpected move by FileMaker, possibly simply caused by error.  It took me a couple of hours to find this unusual cause of the problem.

Second, yes, I could simply edit the custom function (and will), but now the customer (a somewhat bigger company), after migrating the server, cannot slowly move from FM 12 clients (and web clients and so on) to FM 14 but everything has to be done in a big rush. The custom function will either work in FM 12 or in FM 14.

So I just wanted to alert people to this fact in case someone runs into a surprise like this.

And thanx for the help, efficientbizz.

Karsten

• 5. Re: SetzeVars umbenannt in FM 14
                  Benjamin Fehr

there's no doubt that you gain best attention and responses on the english Forum.

TSGal probably speaks FM, Draco and MYSQL fluently